donderdag 19 december 2013

Kerst Gember Koekjes.



Misschien is het nog iets te vroeg, maar ik zeg het toch alvast:

FIJNE KERST


Om alvast een beetje in de kerstsfeer te komen (stiekem ook om onder het leren voor tentamens uit te komen) heb ik van de week heerlijke kerst koekjes gebakken. Ik heb gember koekjes gemaakt, omdat ik deze heel goed bij de kerst vind passen. De kruidige smaak van gember vind ik heel lekker, en in deze koekjes komt deze zeker tot zijn recht. De geuren die vrij kwamen toen ze in de oven zaten waren overigens ook heerlijk, dus de koekjes zullen letterlijk een lekkere binnenkomer zijn voor je gasten tijdens de kerstdagen! 





Wat je nodig hebt:
- 150 g boter
- 120 g lichte bruine basterd suiker
- 400 g bloem
- 5 el stroop
- 1 tl bakpoeder
- 2 tl gemberpoeder




Aan de slag:
Verwarm de oven voor op 170°C.
Doe de boter, suiker en stroop in een steelpannetje en verhit dit tot de suiker is opgelost. Haal het pannetje van het vuur en laat het een paar minuten afkoelen. Klop de bloem, bakpoeder en gemberpoeder  door het stroopmengsel tot het een deeg vormt.
Rol het deeg uit tot een dikte van ongeveer 1 cm en steek met kerst-vormpjes de koekjes uit. Leg de uitgestoken koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in de over voor 10 minuten.
Als de koekjes zijn afgekoeld kan je ze gaan versieren. 

Enjoy! x


Dr. Oetker verkoopt schrijfstiften waar je leuke figuurtjes mee kan maken. Maar je kan ook heel gemakkelijk zelf glazuur maken door poedersuiker te mengen met een druppel water. Ik heb mijn koekjes versiert met zelfgemaakt glazuur, dat ik met kleurstof (dit kan je goedkoop bij de toko kopen) rood heb gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten